• تاریخ انتشار : 1403/02/17 - 20:26
  • تعداد بازدید : 2935
  • تعداد بازدیدکننده : 2841
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
در جلسه کمیسیون بهداشت شورای شهر رشت مطرح شد؛

خطرات پشه آئدس و ضرورت پاکیزگی شهرها | مشاهده پشه آئدس در 14 شهر گیلان | پشه یا فرد آلوده به ویروس نداشته ایم

نود و چهارمین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت ظهر دوشنبه 17/02/1403 از ساعت 13 به ریاست حسن کریمی کرنق و با حضور محمدحسن عاقل منش، مجید عزیزی و سید حسین رضویان در ساختمان شورا برگزار شد.

بررسی خطرات پشه آئدس با افزایش دما

محمدحسن عاقل منش با اشاره به سوابق همکاری مدیریت شهری با دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادوار مختلف، بیان داشت: تعاملات ما در مدارس، اهدای وسایل بهداشتی، اختصاص مکان هایی برای همکاری مشترک، همایش ها و اجلاس ها و مواردی از این قبیل بوده است.

عضو کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورا افزود: هرچقدر تعاملات شورا با مرکز بهداشت استان گیلان افزایش یابد عواید آن به شهروندان خواهد رسید. در خصوص دستور جلسه امروز نیز دکتر رضوانی رئیس مرکز بهداشت استان گیلان و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اشراف کاملی بر موضوعات دارند و این آمادگی وجود دارد، در زمان باقیمانده از عمر شورای ششم، اعضای کمیسیون در کنار رییس مرکز بهداشت استان هرگونه فعالیتی در جهت ارتقای بهداشت شهری را انجام دهند.

حسن کریمی کرنق رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورا نیز با تاکید بر ضرورت تعامل مدیریت شهری با دستگاه های دولتی و بخش خصوصی، خاطر نشان کرد: در روزهای اخیر در مساله مدیریت سنبل آبی شاهد چنین تعاملی بوده ایم و دستگاهی از بندرانزلی به رشت منتقل شده است و در دیگر موارد مرتبط با حوزه بهداشت نیز باید چنین تعاملی وجود داشته باشد.

دکتر سید محمود رضوانی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه گیلان، در ادامه این جلسه عنوان کرد: یکی از موضوعات مهم بهداشتی در چند سال اخیر پشه آئدس و بیماری هایی که توسط این پشه ها منتقل می شوند بوده است. آئدس در کشورهای مختلف از جمله در کشورهای اروپایی نیز دیده شده است اما به تنهایی نگران کننده نیست. نگرانی در مواردی است که سه حلقه زنجیره انتقال بیماری در کنار هم قرار بگیرند. پشه آئدس به عنوان ناقل، ویروسی که قرار است منتقل شود و فردی که منبع بیماری است سه حلقه زنجیره انتقال بیماری هستند.

رئیس مرکز بهداشت استان گیلان افزود: از سالها قبل در خصوص این پشه و بیماری هایی که در کشورهای اطراف وجود دارد هشدار داده شده است. شناسایی پشه آئدس ساده است. به دلیل اینکه توانایی پرواز در مسافت طولانی را ندارد باید از مبادی ورودی یعنی آستارا، بندر انزلی و فرودگاه بین المللی رشت مراقبت شود. از سالهای گذشته نیز مبادی ورودی را تحت نظر داشتیم و سرانجام تابستان سال گذشته اولین مورد پشه آئدس را در بندرانزلی مشاهده کردیم.

دکتر رضوانی با اعلام اینکه خوشبختانه تا امروز پشه آلوده به ویروس نداشته ایم خاطر نشان کرد: حدود 5 هزار نمونه انسانی نیز گرفته ایم و با بررسی های انستیتو پاستور مشخص شده است که خوشبختانه فرد آلوده به این بیماری ها نداشته ایم. در دیگر نقاط دنیا، شروع شیوع با همین پشه بوده است. ما در این مرحله فقط پشه را داریم اما با توجه به حضور گردشگران نگرانی در زمینه شیوع بیماری وجود دارد. پیش از گیلان، هرمزگان نیز سه سال قبل مشاهده پشه آئدس را گزارش کرده است.

وی افزود: تا زمانی که تنها حضور پشه را داریم باید پیشگیری های اولیه را انجام دهیم و از وفور آن جلوگیری کنیم. آموزش مردم در این زمینه را باید ارتقا دهیم. این پشه روزگز هست یعنی زمان گزش آن از طلوع تا غروب آفتاب است. یکبار خونخواری می کند و در فضای بسته کاری به انسان ندارد. این پشه برای تخم گذاری علاقه به رنگ سیاه و بوی لاستیک دارد و آب راکد و فضای مرطوب دارد. با اولین بارش تخم پشه تبدیل به لارو و سپس پشه می شود. قابلیت یک سال تحمل خشکی برای تبدیل شدن به لارو را نیز دارند.

دکتر رضوانی با بیان اینکه مهم ترین استراتژی برای پیشگیری از وفور پشه آئدس پاکیزگی شهر است اظهار داشت: این پاکیزگی هم در سطح معابر عمومی و هم در سطح ادارات و سازمان ها حائز اهمیت است. شرایط آب و هوایی استان گیلان به نحوی است که زیستگاه های مناسبی برای پشه آئدس وجود دارد و حتی یک لنگه کفش در جنگل به محل تخم گذاری این پشه تبدیل می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: از 17 مرداد سال 1402 که نخستین مورد پشه آئدس در گیلان مشاهده شد تا کنون 202 کانون این پشه را پیدا کرده ایم. هر کانون پشه که یافت می شود باید به شعاع 500 متر سم پاشی شود. در این بخش از کار، از نیروی انسانی تا ماشین آلات، شهرداری کمک بسیاری داشته است.  

دکتر سید محمود رضوانی، تب دنگی را یکی از بیماری هایی که توسط پشه آئدس منتقل می شود معرفی کرد و گفت: این بیماری به نحوی است که کشندگی بالایی ندارد اما شهر و کشور را درگیر خواهد کرد. اگر پاکیزگی شهر را به درستی انجام دهیم به آن نقطه نخواهیم رسید. یکی از دلایل پاکیزگی سنگاپور همین مورد است. روش دیگر مقابله با پشه آئدس، عقیم سازی پشه ها است که این مورد نیز توسط انستیتو پاستور در حال پیگیری است و هنوز به آن تکنولوژی دست پیدا نکرده ایم. تا آن زمان مهم ترین استراتژی ما پاکیزه سازی شهر است.

رئیس مرکز بهداشت استان گیلان با اعلام اینکه 14 شهرستان استان گیلان درگیر پشه آئدس است، افزود: بیماری اولیه بیماری ناتوان کننده ای نیست و فرد بیمار می تواند به مسافرت برود و گیلان نیز استانی گردشگر پذیر است. ماهیانه بیش از هزار مورد نمونه گیری انجام می دهیم تا اگر فردی مبتلا بود شناسایی شود. ضمن آن که بیماری هایی که توسط پشه آئدس منتقل می شود از انسان به انسان منتقل نمی شوند.

علی مقصودی رئیس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت نیز عنوان کرد: طی جلساتی که برگزار شد بخش عمده ای از مسئولیت های پاکسازی شهر و سم پاشی بر عهده شهرداری رشت گذاشته شد که این کار توسط سازمان پسماند انجام می شود و در بیش از 100 نقطه، زمین های رها شده که زباله و ضایعات انباشت شده بود با نظارت مرکز بهداشت، پاکسازی شد.

مقصودی افزود: علاوه بر آن یکی دیگر از دغدغه ها لاستیک های رها شده در نقاط مختلف از جمله سراوان بود. پیمانکاری در این زمینه گرفتیم و بیش از 80 درصد لاستیک ها خرد شد و از محدوده خارج شد و همچنان آماده همکاری هستیم.

بررسی کمبود فضای فیزیکی ارائه خدمات بهداشتی در شهر رشت

در ادامه جلسه در خصوص کمبود فضای فیزیکی ارائه خدمات بهداشتی بحث و تبادل نظر شد. بر اساس اظهارات رئیس مرکز بهداشت استان گیلان یکی از مسیرهایی که نیاز به فضای خدمات بهداشتی دارد جاده لاکان است و البته محلات دیگری نیز دچار کمبود مراکز بهداشتی هستند و یا با مراکز استیجاری خدمات رسانی انجام می شود. در حال حاضر در مسکن مهر زمینی به این منظور اختصاص داده شده است اما در حدفاصل فلکه گاز تا مسکن مهر دست کم به دو مرکز بهداشت دیگر نیاز است.

حسن کریمی کرنق رئیس کمیسیون بهداشت در این خصوص پیشنهاد داد: واحد املاک شهرداری رشت، لیست زمین های موجود در این محلات را در اختیار کمیسیون قرار دهد تا در صورت امکان اعتباراتی به این منظور اختصاص داده شود.

همچنین در ادامه، مساله سفیران سلامت مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر رضوانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضرورت مشاوره دائمی برخی افراد بیان داشت: گیلان از لحاظ آسیب های اجتماعی از جمله خودکشی، اعتیاد، همسرآزاری و خشونت رتبه مناسبی ندارد. به همین دلیل امروزه وجود مراکزی برای مشاوره دائمی به برخی افراد ضرورت دارد و برخی استانها نیز مراکزی تحت عنوان مراکز سراج را راه اندازی کرده اند. سال های گذشته شهرداری مکان هایی را تحت عنوان کانون سلامت محله در اختیار مرکز بهداشت استان قرار داده بود و می توانیم در همان نقاط به ارائه خدمات بپردازیم.

درخواست مجید عزیزی برای پیگیری حقوقی کم کاری ها در خصوص رودخانه های رشت

مجید عزیزی در بخش پایانی جلسه رودخانه ها را مهم ترین مشکل زیست محیطی گیلان دانست و گفت: همه مسئولان گفتار درمانی انجام داده اند و متاسفانه هیچکس شهامت پذیرفتن مسئولیت آنها را ندارد. اگر پشه آئدس تعدادی از از مردم را درگیر می کند این رودخانه ها همه مردم گیلان را درگیر خواهند کرد.

عضو کمیسیون بهداشت با تاکید بر ضرورت پیگیری حقوقی کم کاری های صورت گرفته در خصوص رودخانه های رشت خاطر نشان کرد: باید رئیس سازمان مربوطه در دادگاه پاسخگو باشد یا یک نفر به زندان برود تا به این موضوع توجه شود. بالاترین شخص اجرایی کشور رئیس جمهور است و رئیس جمهور نیز بازدید کرد و رفت. هیچکس هم نپرسید نتیجه بازدید رئیس جمهور از رودخانه های رشت چه شد؟

عزیزی در پایان با اشاره به فقدان مدیریت یکپارچه شهری افزود: شورا و شهرداری آمادگی مدیریت و احیای این دو رودخانه را دارند اما پیش از آن باید توسط حاکمیت تعیین تکلیف شود. 

 

 

  • گروه خبری : اخبار,کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری
  • کد خبر : 612
کلمات کلیدی

تصاویر

مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم